|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Rate Thread | Display Modes |
|
|
|||
|
|||
|
Det är skönt att komma tillbaka hit och se att du fortfarande inte lärt dig något Adde. Fortfarande sitter du här och briljerar med dina kontakter som tex. butiksägare,irakiska grannar osv. Din granne kanske inte har valt att lära sig svenska? Vill han inte tala bättre än han redan gör så är valet hans, eller vill du införa ett krav på att man ska kunna prata ren svenska innan man flyttar hit? Och att du inte tar dig tid till att svara har vi också sett tidigare då du backade ur våran senaste debatt.
Sen håller jag med (hör och häpna) Bosse_s ang att det kan vara trevligt med lite ny kultur i det svenska samhället,med betoning på lite. Men du (Adde) borde nog ta och flytta till en kåta långt ovan riksgränsen,där du kan sitta och hytta med käppen, för du är väl över 80? iaf så låter du som en sur gubbjävel som inte har fått sig ngt på 80 år... Men du kommer väl inte att svara på detta, och det bevisar ju bara ytterligare att du är en patetisk nolla. Det verkar som om du helhjärtat har anammat Arne Ankas filosofi: "Att tänka innan man talar är som att torka röven innan man skitit." Bäst att jag slutar här innan jag börjar reta upp mig och jämnföra dig med en mustachprydd österrikare... Att argumentera med dig är som att onanera med en osthyvel, det är smärtsamt och ger absolut ingenting! Men jag tror på att folk kan bättra sig, men i ditt fall vette fan.... //Micke
|
|||
|
|||
|
Jag haller med Thundergod.
Det ar lattare att lara sig ett nytt sprak nar man ar yngre. Det marker jag sjalv! Jag larde mig svenska pa 2 manader (!) tro eller ej.Min trafikskola larare trodde att jag var fodd i Sverige nar han horde min svenska, da hade jag bara bott i Sverige i 3 ar. Jag blir lite ledsen over att min svenska later samre och samre varje dag som gar, trots att jag haller kontakten med Sverige. Jag har svarare med engelskan , det beror helt pa jag ar mycket aldre nu och inte manga MB kvar i hjarnan ![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Hmmmmmm Thundergod
Inte för att jag vet vad du snackar om nu, men det jag sa att man får ta seden dit man kommer, och det hör till vanlig uppfostran......
För första gången måste jag verkligen säga det här..DET DÄR SÅ JÄVLA TYPISKT SVENSK!!! ... Att dalta med "svartskallarna". Dom sitter säkert och hånskrattar åt dig just nu.. Jag har inte sagt att man ska ge upp sitt modersmål, men om man ska starta ett liv i ett nytt land så borde man väl lära sig språket, eller hur???? Tack för ordet.... Ps. Din lilla F****a kalla mig aldrig för patetisk nolla igen............... Var det inte du som bodde i sundbyberg eller något liknande? |
|
|
|||
|
|||
|
För att kunna runka måste man väl ha en "balle"...så jag antar det är uteslutet för dig då
|
|
|
|||
|
|||
|
Jag vet att min åsikt verkar reta upp alla här , men jag har väl också rätt att prata??.. Milou är ett bra exempel hur en invandrare borde vara, hon kan det svenska språket etc.
Men som min pappa kom till sverige för ca:30 år sen , och då var det inte lika mycket dalta med invadrare som det har blivit nu på sista tiden.... Och det där med min irakiska granne är bara ett plock ur hur många som helst, för till och med du thundergod kan väl hålla med att det här daltandet kommer inte hålla i längden.. Visst är det väl kul med inslag med andra kulturer i sverige, men man måste ju även ta vara på sin egen också. Tack för ordet.. Ps. nu närmar det sig Sveriges nationaldag, nu får vi väl se om får sjunga svenska nationalsången utan att bli kallad Nynazist. |
|
|
|||
|
|||
|
Adde.
Det är klart att du har lika mycket rätt att säga vad du tycker som vilken annan person som helst. Men du skulle faktiskt kunna vara lite mer taktfull.
/Alex
![]() \"At any given moment there is an orthodoxy, a body of ideas which it is assumed all right-thinking people will accept without question. It is not exactly forbidden to state this or that or the other, but it is \"not done\". Anyone who challenges the prevailing orthodoxy finds himself silenced with surprising effectiveness. A genuinely unfashionable opinion is almost never given a fair hearing, either in the popular press or in the highbrow periodicals\" - George Orwell \"Religion is an insult to human dignity. With or without it, good people would do good things and evil people would do evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.\" | National Democrats | Svea Rike | Salemfonden | Mediekritik.nu | Ultima Thule | |
|
|
|||
|
|||
|
Visst är det härligt att nationaldagen nalkas Adde! Men får jag se dig full och odräglig vrålandes nationalsången så kommer du definitivt att få min Torshammare i skallen. Min fördom om dig är att du brukar sjunga nationalsången på fyllan.
Jag hatar fulla människor som skränar nationalsången. Det verkar vara ett typiskt "svenskt" beteende som jag hoppas att inga invandrare anpassar sig till.
|
|||
|
|||
|
Det kan vara sa olika hur man beter sig nar man sjunger nationalsangen i olika lander.
I mitt hemland star man blixtstill(finns det sant ord??hehe) och sjunger. I Sverige gar man eller star man med handerna i fickan medan man sjunger eller snackar med den som star bredvid eller kakar nagot.Personligen tycker jag att det ar lite respektlos!Men som sagt det ar ju sa olika hur man ser pa saken! Jag har bott valdigt lange i Sverige men av gamla vana, kan inte lata bli att sta blixtstill nar man sjunger svenska nationalsangen som jag dessutom tycker ar jattevacker och ger mig chills varje gang jag hor den ![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Patetisk Nolla
Quote:
|
|||
|
|||
|
Vore kul om du kunde definera vad "daltandet" går ut på?
Visst jag är för en minskning av invandringen eller tom ett totalt stopp, är förbannat trött på gapiga invandrare osv. Men detta stoppar inte mig för att gå på dina så kallade argument, det är sådana som dig som får hela rörelsen för minskning av invandring att gå bakåt istället för framåt... //Micke
|
|||
|
|||
|
Quote:
Det där med respektlöshet med nationalsången är samma sak som att vi inte firar 6 Juni (inte ens en röd dag) eller då 'folk' skriver sitt ortsnamn på Svenska flaggan som dom sen tar med sig till internationella sporttillställningar. Svea Rike upplevs så självklart och evigt så att stelt göra honör inför flaggan kan anses lite tillgort. Visst blir Svensken förbannad on nån 'jävla utlännig' klankar ner på Sverige eller någonting Svenskt. Men som Svensk så får man väl göra hur man vill, det är väl vår sång och vår flagga? Sverige är då ett land där du aldrig lär får se nån (civil) ge en trohetsed till flaggan, som alla 'måste' göra i USA. --- Här är hela sången, som egentligen aldrig officiellt har antagits som nationalsång... "Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord Du tysta, Du glädjerika sköna! Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord, Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat Ditt namn flög över jorden. Jag vet att Du är och Du blir vad du var. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land, din trohet till döden vill jag svära. Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand. Din fana, högt den bragderika bära. Din fana, högt den bragderika bära. Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd, för Sverige, den kära fosterjorden. Jag byter Dig ej, mot allt i en värld Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden."
Romarbrevet: \"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. |
|
|
|||
|
|||
|
faktist är det här bara kul att höra vilken respons man får av alla "svenssons"..
"Adde tycker som han vill, men i huvet står han still=) Ni har faktist fått mig att se saker från andra perspektiv. Men vissa värderingar kommer jag alltid att ha kvar... Tack för att ni tog er tid att prata mig lite tillrätta, och då riktar jag mig mot thule, bosse_s och milou7. M V H/ adde Och till dig thundergod, du är säkert en liten mobbad idiot med fyrkantiga brillor, och e gift med din dator och har aldrig rört en kvinnas kropp förutom genom dataskärmen på alla porrsajjter, så snälla ge dig inte på berg när det finns småsten. "Det här var ett stort steg för mänskligheten, men ett litet för människan". |
|
|
|||
|
|||
|
Jag vill inte ha en torshammare i huvet så jag håller mig nog nykter=)
|
|
|
|||
|
|||
|
Gott så, Adde!
Respekt är väl det man skall ha för sitt land, sin flagga etc. Det där med att stå blixtstilla när man ser flaggan eller hör nationalsången kan man väl kalla respekt, men det är ju lite fjantigt också. Som civil människa så känns det lite krystat att bete sig som en soldat. Jag har varit med om det i U.S.A och jag tycker väl lite att det är samma typ av människor där som kör det stuket som i Sverige. Folk som försöker krysta fram sin "nationalkänsla". Men det är klart, händerna bör väl inte vara i fickan och man kan ju försöka att stå "lagom" still (om än inte blixtstilla). Det är ju unikt i Sverige att folk får skriva på flaggan och att den sjungs på fyllan. Jag tycker det är en okej nationalsång, och de få gånger jag sjunger den så ser jag till att göra det med största möjliga respekt. Det händer ju att man hör man folk bröla nationalsången på fyllan efter någon landskamp. Gärna då med en nedspydd flagga hängandes runt halsen. Det är tragiskt. Apropå nationalsången så tänker jag droppa en liten bomb här (inte så dramatiskt ändå): Jag tycker Uffe Lundells Öppna landskap borde vara vår nationalsång. Den ger mig "the chills" när jag spelar den bland vitmålade knutar på midsommar (som ju för övrigt är vår nationalhelg och gott och väl fyller upp för "meningslösheten" kring den 6 juni) Men problemet är väl att Uffe har skrivit den, och då blir det ett politiskt problem. Så jag antar att vi får trona på minnen från fornstora dagar ett tag till...
|
|||
|
|||
|
Nog för att Öppna landskap är ett musikaliskt mästerverk, men skulle den verkligen passa som nationalsång?
Förresten han som skrev Du gamla du fria - Rikard Dybeck. Var inte han en norrbagge?/Alex
![]() \"At any given moment there is an orthodoxy, a body of ideas which it is assumed all right-thinking people will accept without question. It is not exactly forbidden to state this or that or the other, but it is \"not done\". Anyone who challenges the prevailing orthodoxy finds himself silenced with surprising effectiveness. A genuinely unfashionable opinion is almost never given a fair hearing, either in the popular press or in the highbrow periodicals\" - George Orwell \"Religion is an insult to human dignity. With or without it, good people would do good things and evil people would do evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.\" | National Democrats | Svea Rike | Salemfonden | Mediekritik.nu | Ultima Thule | |
![]() |
«
Previous Thread
|
Next Thread
»
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|
All times are GMT +1. The time now is 13:38.

Förresten han som skrev Du gamla du fria - Rikard Dybeck. Var inte han en norrbagge?
Linear Mode