Virtual Countries Forums Community

Go Back   Virtual Countries Discussion Forum > Country Specific > Sweden > Gay & Lesbian Community/Homosamhället > In the news/De senaste nyheterna
User Name
Password
Register FAQ Members List Calendar Search Today's Posts Mark Forums Read

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old 16th June 2001, 03:33
Adde Adde is offline
Registered User

Angry

Vilket jävla liv det är/var i götrborg , fick en chock när man satt på TV:n och fick se en massa jävla ligister slå sönder en av Sveriges vackraste städer... FY faaan skottpengar ska det vara på dom jävlarna.
Reply With Quote
Old 16th June 2001, 15:14
bosse_s bosse_s is offline
Registered User

Vilka menar du, polisen eller anarkisterna!?

Jag tycker man borde köra ut både poliser och anarkister till någon liten ö, Marsstrand kanske, och låta dem puckla på varandra tills de somnar.

Det som händer är tragiskt, min slutsats är: Låt de där toppmöterna hållas i Bryssel permanent, vi behöver inte skiten. ALLT (anarkistvåldet, polisvåldet, ryggdunkandet bland politikerna, rövslickandet för Bush) känns så jävla osvenskt så att jag bävar för vad som kommer efter detta.
Old 17th June 2001, 00:48
Adde Adde is offline
Registered User

Talking Helt rätt bosse..

Göteborg är ett riktigt praktexemplar på hur folk kan bete sig.. poliser och anarkister har nu skämt ut sverige totalt över hela världen....

Men det tragiska är ju att en kille blev skjuten och svävar på liv och död, men framför allt tycker jag synd om butiksägare och vanliga demonstranter.

Så jag håller fullkomligt med dig att man ska sätta ut dom på någon ö (varför inte gotland?=)) och låta dom leva ut sina agressioner .

M V H /Adde
Reply With Quote
Old 19th July 2001, 14:47
J_Svedberg J_Svedberg is offline
Registered User

Angry

Nu får ni väl fanemej ta o snäppa upp er lite!!!! Hur fasen kan ni dra polisen över samma kam som "ligisterna"??? Det kan jag *OMÖJLIGT* förstå. För min del kunde polisen ha "knäppt" ett par till av dom!!!!!!!!! Hur i hel**te kan man uppröras över att polisen försöker försvara stad och liv. Tänk er själva att stå där och vara 5 poliser på den gatan mot 30 ligister..... Säg sedan inte heller att "dom har ju själv valt sitt yrke". Vi skall vara jävligt glada för att det finns folk som fortfarande vill vara poliser. En annan lysande kommentar är ju att polisen provocerade ligister.... förlåt.... demonstranterna (som för övrigt hade rånarluvor på sig endast för solens skull). Och när man blir provocerad, vilket dom klart blev eftersom polisen var ju DÄR (vilket tydligen är provocerande nog), ja då är det nästan "yttrandefrihet" att slå sönder en hel stad och bete sig som IDIOTER.

Bra jobbat grabbar.... jag har läst era inlägg förut och sett er som reko killar men nu föll ni ett flertal "pin-hål"

:-(

/Jeppe
Reply With Quote
Old 22nd July 2001, 02:45
Adde Adde is offline
Registered User

Cool men men!

Såklart så försvarar jag inte några av dom, Men det går inte bara att se vad ligisterna gjorde, jag tycker att alla ska ha en stor spark i röven för det som hände i Gbg d vs. ligisterna(såklart) , Högsta polishönsen , media ..
För jag tycker att det var jävligt kontigt att dom ej fick använda vattenkanoner mot ligisterna, för då kanske "ligisten" inte behövt blivit skjuten....
Undrar vad dom som höll i säkerheten tänkte på, trodde dom att det inte skulle bli kravaller eftersom polisen både var underbemannade och "obeväpnade" om man kan säga så=) ...
Men jag tycker att dom borde använt mycket mer våld , EJ pistoler för att få bukt med dom stökigaste..
Så jag kan tyvärr ej ge dig medhåll till 100% när du säger att det bara var ligisternas fel att det blev som det blev..

hare bra...

Ps. såg du ej polisen som också hade lite "kul" med stenkastningen?
Reply With Quote
Old 23rd July 2001, 11:25
Registered User

Hej Jeppe! Jag drar inte poliser och våldsverkare över samma kam, men om det inte vore för våldsverkarna så skulle det inte behövas en massa poliser, och antagligen vice versa. De fredliga demonstrationerna i Göteborg, Genua etc var just fredliga, men drabbades väl också av polisens agerande. Jag förstår helt att det måste vara svårt att vara polis i situationer som denna och att deras agerande helt klart är befogat i många fall. I andra fall så märker man att det är mer otydligt, kanske som en följd av svårt pressade situationer etc. Min övertygelse är också att polisen framkallar en viss mängd våld de också, samt att det även från polisens sida finns en hel del drägg även om de var i minoritet här.

Jag tror att "vår svenska oskuld" gjorde att följderna i Göteborg ändå blev lindrigare än vad de kunde ha blivit. Vi har aldrig behövt vattenkanoner eller tårgas förut, det är därför det inte användes. Det var jävligt synd för killen som blev skjuten. Nästa gång vet vi kanske "bättre". Jämför bara med vad som skett i Genua nu, då tio gånger fler poliser inte hjälpte för att förhindra att samma sak hände igen. Där blev t.o.m. en demonstrant ihjälskjuten (två plugg i huvudet - en panikhandling eller militär instinkt!?)

För att slippa pröva om min teori ovan är rätt, så tycker jag att vi skall avstå från liknande möten i framtiden. Vi behöver inte bevisa att vi kan arrangera liknande möten vara sig med eller utan bråk.

Jag tycker inte vi skall kalla våldsverkarna för demonstranter. De är möjligen där för att demonstrera sin aggression, frustration och ilska över sakernas tillstånd - men de klarar knappast definitonen på en demonstrant i demokratiskt mening. Låt oss inte göra samma misstag som media och "glömma" alla de fredliga demonstranterna och få det att verka som om alla demonstranter sprang runt i rånarluvor och "krossade systemets fönster".
Old 23rd July 2001, 17:00
Adde Adde is offline
Registered User

Cool =)

fan bosse, jag tror fan att det är första gången jag håller med dig till 110% ..men jag antar att nångång måste vara den första....

Så vad tycker du om planerna att hålla världsbankmötet i stockholm tills nästa sommar?? själv tycker jag att det är idioti...

hare bäst!
Reply With Quote
Old 23rd July 2001, 21:35
Merecir Merecir is offline
Registered User

Vadå inte 'fick'...?

Svenska polisen har inte ens Vattenkanoner/Gummikulor/Tårgas.

Ioförsig så är det nog för att dom inte FÅR ha det...
Men på er lät det som om dom hadde det men inte fick använda det...
Reply With Quote
Old 24th July 2001, 10:09
Registered User

Läs mitt inlägg igen, jag skriver "Vi har aldrig behövt vattenkanoner eller tårgas förut, det är därför det inte användes". Polisen kan mycket väl rekvirera en brandbil med vattenspruta, det tror jag inte det finns några juridiska problem med om situationen påkallar det. (Polisen har ju t.ex. lånat en helikopter från militären vid "stormningen" av en husockupation på Söder i Stockholm för några år sedan).

Det kan mycket väl ha varit pga att det inte finns något "mellan batong och pistol" som den där killen blev skjuten. Tårgas eller kanske en "beanbag" hade gett ett helt annat förlopp. Eftersom polisen inte har behövt dessa prylar tidigare, så är de klart att de inte har dem. Och om de skaffar dem, så är det klart att det blir en våldsupptrappning. Se bara på polisen i Seattle, de sprutade tårgas så fort någon sa "bu".

Blir det ett möte i Stockholm så kan jag garantera att det kommer att finnas vattensprutor i någon form, och ev. kommer man att göra undantag och tillåta polisen att använda tårgas också.

Old 31st July 2001, 20:51
Thundergod Thundergod is offline
Registered User

Cool

Anledning till att den svenska polisen inte använder vattenkanoner är att det är till mer bök än nytta,vi kan inte ha vatten kanoner i vartenda gathörn.Visst vore det bättre med "smidigare" lösningar än att behöva skjuta folk, men i det läget som uppstod i Gbg, hade polisen inte så mkt val,i min mening handlade han i nödvärn för sin kollega som låg på backen efter ha fått en sten(ar) på sig. Ingen av oss kan säga vad som var rätt eller fel där,utom polisen själv, deras tjänstevapen är i första hand för självförsvar och skall användas därefter.

Bättre är att hålla dessa möten på otillgängliga platser som typ Kebenekajse el dyl.

Ang det som inträffade i Italien, så var det snäppet värre ifrån polisens sida, men åter igen dom kanske oxo fruktade för sina liv, vilket jag finner fögs troligt då dom satt i en bil med full kravall utr. Polismästaren där gick ut med ett uttalande efter skjutningen i Gbg att det var rent otroligt att detta kunde ske i demokratiskt land som Sverige. Och på frågan om det skulle skötas på ett bättre sätt i Italien svarade han att: Den Italienska polisen har mkt bättre utbildning än den svenska och att dom skulle ta till "fredliga" lösningar på våldet "om" det skulle uppstå...

Undrar om man kan kalla det "fredligt" geom att skjuta en aktivist i huvudet och sedan backa över han och köra över honom en gång till? Jag undrar vad fan dom gör med bankrånare där? Skjuter dem med en 35mm automatkanon och kör över honom med ett tiotal pansarvagnar??? =)

//Micke

When you draw your sword,dont think of whom you shall kill, but whom you shall spare...

Reply With Quote
Old 2nd August 2001, 15:40
Merecir Merecir is offline
Registered User

Wink

Ja, jag tror det.
Romarbrevet: \"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva.
Reply With Quote
Old 2nd August 2001, 15:59
Registered User

Före Göteborg så hade vi väl ingen användning av vattenkanoner... Men jag fattar inte vad det skulle vara för bök att ha det nästa gång (gud förbjude) vi arrangerar något liknande. Som sagt, om man vill så är det väl bara att köra ut en brandbil med vattenkanon, det kan väl inte vara bökigare än att köra ut till en brand inne i stan?

Allting kan kallas fredligt, det beror bara på vem det är som äger rätten att tala.
Old 2nd August 2001, 21:16
Thundergod Thundergod is offline
Registered User

Iofs men att använda en av brandkårens bilear ställer oxo till det, för deras vatten kanoner är byggda på ett annat sätt, inte för jag bryr mig om aktivisterna går lite väl ont Och så tillkommer det väl problem enl lagar och dyl om brandkåren skall göra polis jobb. Nej det bästa är nog att hålla mötena utanför bebyggda områden, eller ge fan att hålla dom i huvudtaget, har do inte hört talas om Netmeeting, fan så mkt billigare....

//Micke

When you draw your sword,dont think of whom you shall kill, but whom you shall spare...

Reply With Quote
Old 21st August 2001, 12:09
J_Svedberg J_Svedberg is offline
Registered User

Bosse Adde

Jag kan fortfarande inte annat än sucka.... SUCK. Om ni föll ett antal "steg" förut så tror jag nog att bosse lyckades dråsa på endan rejält denna gången!!!! Tror du att det inte skulle finnas ligister och våldsverkare om det inte fanns polis!?!?!?! Helt otroligt!!!!

Den som faktiskt hade ett sunt inlägg var Micke. Jag tyckte dock att han missuppfattade situationen i Genua en hel del. Där var polisbilen helt omringad och ett flertal ligister röjer runt i bilen med balkar och påkar och slår sönder bilen helt. Hade dom lyckats få upp bilen hade dom helt säkert dödat en eller flera av poliserna. Polisen sköt i nödvärn precis som polisen i Göteborg.

Jag kan fortfarande knappt fatta hur polisen kan anklagas för övervåld i situationer som detta? Ligisterna är fortfarande där på egen fri vilja och om dom tycker att det verkar farligt så kanske dom skulle stanna hemma. Dom startar helt enligt sina planer ett RIKTIGT krig. Poliserna är av naturliga skäl en minoritet och tyvärr måste dom försvara sig. Killen som blev knäppt kunde ha valt att *inte* kasta sten och valt att *inte* försöka "pricka" en liggande polis i huvudet med en gatsten.

Jag menar på fullt allvar att polisen kunde ha tagit ett två tre st till med sina pistoler.
Dessutom sitter en "tales-kvinna" för attack i en presskonference och meddelar att hon är "nöjd med utvecklingen i Göteborg" :-O Det gjorde hon ju bra. Om det nu sitter en sådan människa i toppen på den gruppen kan man ju hajja vad det är för apor som hon har "under" sig.

/Jeppe
Reply With Quote
Old 21st August 2001, 17:25
Registered User

Du kan välja att läsa mina inlägg som fan läser bibeln, men det är synd för då missar du min poäng! Vad jag menar är att det är ett växelspel som pågår. Jag är övertygad om att situationen i Göteborg hade förvärrats avsevärt om svensk polis varit lika "militant" (i brist på bättre ord) som t.ex. den i Seattle eller Genua. På samma sätt så tror jag inte att polisen hade behövt använda så mycket våld som de ändå gjorde om ligisterna inte varit så våldsamma.

Anklagelserna om övervåld är inte orimliga, snarare en logisk följd av att det är första gången vi upplever något liknande i Sverige. Om detta passerat utan någon debatt om polisen eller demonstranterna, då hade det varit jävligt illa för vår rättsstat, tycker jag.

Utifrån ditt resonemang Jeppe så skall inte polisen kunna anklagas för övervåld i svåra situationer. Kan man tolka det som att det är ok att skjuta på våldsamma människor?! Bör man inte fråga sig om det var sunt att låta polisen skall hamna i så svåra situationer att deras tjänstevapen var det "enda" som kunde rädda dem? Den enskilde polismannen gör naturligtvis det han "måste", men hur fan skötte egentligen polisledningen saken? På vilket sätt är det rimligt att enskilda polismän skall hamna i "paniksituationer" då de tvingas skjuta. Det kanske var oundvikligt, men klart som fan att det måste utredas

Polisledningen har ju, på samma sätt som Attac, gått ut i media och hävdad att alla insatser gick bra och rätt till. Vad jämför de med? Ådalen?

Tro nu inte att jag sympatiserar med maskerade afa-ligister. Jag tycker de är fega som fan, och att skrämma människor och djur, sno mobiltelefoner och krossa fönsterrutor i en vacker stad är inget ädelt sätt att krossa kapitalismen på (om det nu är det de vill.)
Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules